Woonoverlast

Buurtbemiddeling succesvol in 70% van de gevallen

26-09-2019

Ten opzichte van 2017 hebben woningcorporaties meer meldingen binnengekregen over geluidsoverlast, vervuiling, verwaarlozing en agressief gedrag. ‘Verwarde’ huurders hebben hierin volgens de woningcorporaties het grootste aandeel. Buurtbemiddeling biedt in 70% van de gevallen een oplossing, zo blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

Begeleidende rol

8 op de 10 gemeenten maakt gebruik van buurtbemiddeling. De buurtbemiddelaar heeft bij burenruzies een begeleidende rol. Hij brengt de kemphanen bij elkaar op neutraal terrein en probeert ze door middel van een kosteloos gesprek nader tot elkaar te brengen.

Multiproblematiek

Het CCV bestempelt 20% van de 17.000 zaken die het in 2018 afhandelde als complex, een term die wordt gebruikt om multiproblematiek te duiden. Vaak wordt die veroorzaakt door bewoners met psychosociale problemen. Een toename is niet terug te zien in de cijfers. "Dat zou kunnen komen, omdat deze problematiek niet altijd goed wordt geregistreerd", zegt CCV-adviseur Frannie Herder. "Een hele grote groep zit in een grijs gebied. Er zijn mensen die best goed meekomen in de samenleving, maar sociaal wat minder behept zijn. Ze hebben lang niet altijd een zorgbegeleider."

Links