Woonoverlast

Het CCV helpt

Hulp nodig bij de opzet van buurtbemiddeling?

Bel of mail met Frannie Herder, CCV-adviseur Buurtbemiddeling, 06 - 120 647 72.

Stijgt burenoverlast explosief?

19-05-2020

Het NOS Journaal meldde dinsdag 12 mei dat het aantal meldingen van burenruzies explosief stijgt. Frannie Herder, adviseur buurtbemiddeling bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) nuanceert dit beeld enigszins. “Wat ik hoor van de verschillende organisaties die buurtbemiddeling aanbieden, is dat het beeld wisselend is.”

Lontjes behoorlijk korter

Herder sprak de afgelopen dagen verschillende coördinatoren buurtbemiddeling. In Amsterdam stijgt het aantal overlastmeldingen, zoals coördinator Bente Londen uitlegde in de uitzending. Daar lijken de lontjes behoorlijk korter te zijn en ergeren buren zich bijvoorbeeld aan gillende kinderen op de trampoline, kookluchten of klussende buren.

In Zeeuws-Vlaanderen is het beeld genuanceerder, vertelde Anja Rijlaarsdam, coördinator buurtbemiddeling in Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland. Rijlaarsdam: “Het aantal meldingen loopt in de ene gemeente op en in de andere niet. Een deel van de meldingen is aan corona te relateren. Vooral in Terneuzen stijgen de meldingen over de overlast van bijvoorbeeld spelende kinderen, luidruchtige hobby’s zoals kettingzagen of van mensen die zonder dagbesteding thuis zitten. Op Schouwen-Duiveland is het juist stil. Hier lijkt het erop dat mensen nu vooral goed voor elkaar zorgen.”

Bemiddelen op anderhalvemeter

In Capelle aan de IJssel heeft coördinator Pam van Rooijen de cijfers van vorig jaar vergeleken met nu. Van Rooijen: “Ik zie nauwelijks verschil. Opvallend is wel dat er beduidend minder zaken via de politie binnenkomen (40% minder). Daarentegen stijgt het aantal verwijzingen dat via woningcorporaties binnenkomt en melden buren zich ook meer direct bij buurtbemiddeling - de zogenoemde zelfmeldingen. Onze bemiddelaars zijn deze periode wel drukker, omdat ze meer tijd besteden aan intakes en pendelbemiddeling. Dat vindt nu allemaal telefonisch plaats. Daarom hebben we bemiddelaars getraind om buren telefonisch te ondersteunen en dat blijkt een waardevolle aanvulling op hun ‘gereedschapskist’. En hoewel we in Capelle merkten dat in eerste instantie buren veel begrip hadden voor de situatie, geleidelijk aan begint het ongeduld door te klinken. We hopen dat we snel op anderhalvemeter kunnen gaan bemiddelen.”

Begrip voor buren

De Bemiddelingskamer is actief in Alkmaar en de omliggende gemeenten Heiloo, Koggenland, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heerhugowaard. Coördinator Nathalie Peters signaleert hier een stijging in het aantal verwijzingen door partners, zoals politie en woningcorporatie. Het aantal zelfmeldingen blijft gelijk. Peters: “In Bergen en Heerhugowaard is er nog geen verandering te zien in het aantal meldingen. In Heiloo is sprake van een lichte toename en in Koggenland stijgt het aantal meldingen van overlast het meest. Soms wordt corona genoemd als aanleiding van toegenomen geluidsoverlast. Buren begrijpen dit, maar wensen daarbij evengoed een telefonische bemiddeling, waar onze bemiddelaars voor zijn opgeleid. Corona is af en toe een extra beweegreden om overlast van buren aan te kaarten. Dat gebeurt met name als buren in hun tuin bezoek ontvangen.”

Met elkaar in gesprek

Buurtbemiddeling is er voor mensen die overlast ervaren van hun buren en er zelf niet uit komen. Herder: “Op problemenmetjeburen.nl vinden inwoners praktische tips om het gesprek met hun buren te starten. Als je wilt weten of in jouw gemeente ook buurtbemiddeling wordt aangeboden, kun je het beste even googelen. De gemeentenaam samen met het woord ‘buurtbemiddeling’ levert al snel de juiste contactgegevens op.”

Methode buurtbemiddeling

Het CCV is beheerder van de methode buurtbemiddeling. Concreet helpt het CCV gemeenten en hun partners, zoals politie, woningcorporaties en welzijnsorganisaties, bij de implementatie van deze succesvolle methode om ruziënde buren weer met elkaar in gesprek te brengen. Zodat zij zich allemaal weer thuis kunnen voelen op hun eigen bank. Het CCV monitort de landelijke ontwikkelingen en publiceert jaarlijks een benchmark. Ruim 80% van de gemeenten biedt inmiddels buurtbemiddeling aan.

Cookiemelding

akkoordDeze website maakt gebruik van cookies.
Klik hier voor meer informatie.